maanantai 6. marraskuuta 2017

5 x pelasta väsynyt aamu

Aamut on yleensä aika kivoja. Saa aloittaa uuden kivan päivän, ja oon jopa onnistunut kääntämään mun unirytmin vähän koulumyönteisemmäksi. Mutta välillä on niitä aamuja, kun unta on takana aivan liian vähän ja mikään ei oikein toimi. Viime yönä mun koulutehtävän viimeistely vähän venähti, ja ehdin nukkua huimat viisi tuntia. Oikeasti tarvitsisin vähinään kahdeksan, mieluusti yhdeksän tuntia unta. Onneksi mulla on pieni asevalikoima tällaisten väsypäivien varalle, ja niiden ansiosta tästäkin päivästä on selvitty ihan kunnialla. Ajattelinkin jakaa teille mun parhaat vinkit väsyneiden aamujen pelastamiseen.



1. VESI 

Pidän normipäivinäkin huolta nesteytyksestä, mutta väsyneenä tää on ihan erityisen tärkeää. Aamu alkaa paljon paremmin, kun heti ensimmäisenä vetää ison vesilasin sisuksiinsa. Vettä kannattaa myös tankata pitkin päivää, niin olokin pysyy hyvänä.

2. KOFEIINI

Useimmiten nämä väsyneet päivät sattuvat juuri silloin, kun olisi pakollisia asioita hoidettavana. Jos mun täytyy olla skarppina koko päivän, lipitän veden lisäksi myös lempeän virkistävää vihreää teetä. Jos taas riittää, että olen hereillä aamupäivän, vedän aamupalan yhteydessä ison kupin kahvia. Se kantaa juuri sopivasti esimerkiksi koulupäivän ohi, ja illan voin rentoilla kotona.

3. LIIKUNTA JA RAITIS ILMA

Pieni venyttely ennen varsinaista ylösnousemista saa veren kiertämään, ja olon huomattavasti paremmaksi. Avaan usein myös ikkunan aamutoimien ajaksi, sillä raitis ilma piristää taatusti. Samoin jos aivot tuntuvat hyytyvän kesken päivän, voisi olla hyvä käydä pienellä happihyppelyllä ulkona.

4. KEVYT RUOKA

Väsyneenä ainakin omalle vatsalleni sopii parhaiten kevyet ja raikkaat sapuskat. Salaatit, sosekeitot tai muut paljon kasviksia sisältävät jutut on se juttu, kun oma olo on raskas ja väsynyt. Tavallaan ruokapuolella yritän paikata sitä, mikä unipuolella on jäänyt tekemättä.

5. LEMPEYS

Omaa kehoaan kannattaa kuunnella. Jos lepoa on takana vain pari vaivaista tuntia, ei ole mitään järkeä tehdä pakollisten juttujen lisäksi yhtään ylimääräistä. Mä olin ajatellut vetää tänään kunnon kotitreenin, mutta taitaa olla parempi siirtää se huomiselle. Silloin jaksaminen on ehkä vähän paremmissa kantimissa. Sen sijaan oon kuluttanut tän iltapäivän lehtiä selaillen ja mielettömän ihanaa auringonlaskua katsellen. Onnea on, kun makuuhuoneen ikkunasta voi ihailla laskevaa aurinkoa.



Oletuksena tietysti on, että suurin osa öistä tulee nukuttua hyvin. Jos univelkaa on jo valmiiksi paljon, pyrkii väsymys läpi vaikka miten yrittäisit estää. Yksittäiseen huonosti nukuttuun yöhön nämä vinkit sen sijaan toimivat hyvin. Ainakin mulla on edelleen ihan hyvä olo, vaikka aletaan jo lähestyä iltaa. Ja tänään tietysti aikaisin nukkumaan!

18 kommenttia:

  1. Täälä maistuu aamulla tee ja ruisleivät sekä normaali viikonloppuna ehtii alottaa lempeällä Netflix-hetkellä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ruisleivät on täälläkin yks vakkariaamupaloista! Ja kuulostaa kyllä kivalta :)

      Poista
    2. Todella harvoin tulee vedettyä mitään hienoa brunssia mistä muut bloggaajat aina laittaa postauksiin kuvia :D

      Poista
    3. Haha jep :D Välillä tosin on kiva panostaa, mutta etenkin kouluaamuina on tärkeintä että aamupala on suht nopeesti valmis JA syöty. Niistä panostuskerroista vaan on kivempi laittaa kuvia someen.

      Poista
  2. Voi vitsi kun tykkään tästä sun blogista! Sä kirjotat tosi kivasti! Nää vinkit kyllä varmasti pelastaisi väsyneet aamut, jos vaan löytäisi jostain vielä jaksamisen (tai itsekuria) toteuttaakin ne - niiden lukemisen lisäksi. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista ♥ Hahah niin perus! Mut toisaalta ku joskus kerran saa hyvät vinkit kokeiltua, niin aika helposti ne sitten solahtaa osaksi arkea :D

      Poista
  3. Tosi hyviä vinkkejä, väsyneeseen aamuun en ookkaan ennen saanut mitään vinkkejä! Tuota venyttelyä vois kyllä seuraavan kerran kokeilla, kun unet ovat jääneet liian lyhyiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että tykkäsit :) Joo se on hyvä etenkin kouluaamuina, ku on vaan pakko päästä sängystä ylös.

      Poista
  4. Mahtavia juttuja oot kerännyt tähän! Mikään ei kyllä voita sitä tunnetta, kun on yön nukkunut hyvin ja riittävästi, mutta itse kullakin joskus (tai ehkäpä hieman useamminkin) aamut ovat väsyneitä. Silloin täytyy kokeilla kikkakakkosia! :-)

    https://adaemmimaaria.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Nimenomaan! Ja kikkakakkosetkin toimii parhaiten silloin, jos pääasiassa saa tarpeeks unta.

      Poista
  5. Olipas kiva postaus ja aivan ihania kuvia! Mulla noita väsyneitä aamuja on kyllä ihan liian usein kun koulu alkaa aina 7-8 aikaan ja herätys on 5-6 aikaan mutta väsymys menee mulla onneksi päivän mittaan ohitse kunhan vaan saan itseni ylös sängystä ja bussissa voi onneksi nukkua :D

    Sun blogi on kyllä noussut tässä lähiaikoina ihan mun lemppareiden joukkoon, tykkään sun tyylistä tosi paljon! Ja nuo sun aupair-postaukset on kans ihan huippuja, viikonloppuna ne kaikki melkein läpi luin kun oon miettinyt jo pari vuotta aupairiksi lähtemistä nyt kesällä kun koulusta valmistun, mutta vielä vähän epäröin :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Auts, toi herätys ei oo kyllä varmaan kenenkään unelma :D Mut hyvä jos väsymys menee ohi viimeistään siinä päivän aikana.

      Oi onpa ihana kuulla ♥ Tuli tosi hyvä mieli tästä! Ja uu kiva, au pairiksi lähtö oli itellä ainakin paras mahdollinen ratkaisu silloiseen tilanteeseen. Toki se ei kaikille sovi, mutta jos yhtään tuntuu siltä että haluaisit lähteä, niin suosittelen kyl lämpimästi :)

      Poista
  6. Kiitos vinkeistä! Itse yritän lähteä 15 minuutiksi juoksemaan aamulla. Ja jos ei millään jaksa, niin kävelykin auttaa. Tosin tuo toimii vain jos on vähän normaalia lyhyemmät unet takana tai muuten vaan laiskotuttaa. Kun saa pakotettua itsensä ulos edes hetkeksi, niin johan helpottaa. :D Ihana kuva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo toi pikkujuoksu auttaa varmasti kans! Ite oon hirveän laiska lähtemään ulos heti aamusta, niin hoidan herättelyn venyttelyllä ja ikkunan auki pitämisellä :) Kiitos ♥

      Poista
  7. Hyviä vinkkejä! Pitää ottaa käyttöön tuo vesilasin juominen, varmasti suuri vaikutus :) Muutenkin pitäisi kotona ollessa juoda enemmän vettä, mulla on enempi tapana juoda sitä reilusti vain töissä. Venyttelykin varmasti toisi aamuihin pirteyttä, kroppa saisi itsensä käyntiin ihan eri tavalla! Koirien kanssa tulee onneksi ulkoiltua jo heti aamusta, joten jonkunlaista liikuntaa mulla on joka aamu :)

    http://fasciner.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo suosittelen aamuista vesilasia! Yksittäisenä juttuna se vaikuttaa ehkä enemmän ku mikään noista muista. Vaikka pirtein olo toki tulee kun noudattaa jokaistan kohtaa :D Ja toi on kyllä hyvä! Koirat on siitä(kin) niin ihania, että niiden takia on käytännössä pakko liikkua silloinkin kun ei huvittaisi.

      Poista
  8. Siis tää postaus on kultaa, kun stressi väsyttää ja aamut tuntuu tuskilta :D Kiitos tästä!

    VastaaPoista